اخیرا ویدیوی تصادف یک دستگاه تسلا مدل 3 در اتوبانی در تایوان به سوژه پربیننده شبکههای اجتماعی تبدیل شده؛ دلیل پربیننده بودن این ویدیو آن است که مالک مدل 3 ادعا میکند در لحظه وقوع تصادف وظیفه هدایت خودرو بر عهده اتوپایلوت بوده است.
در این سانحه تسلا مدل 3 به یک کامیون واژگون شده در اتوبان برخورد کرده است، اتفاقی که تازگی نداشته و پیشتر هم شاهد موارد مشابه آن بودهایم. به نظر میرسد سیستم اتوپایلوت تسلا هنوز در تشخیص اشیاء بزرگ ثابت و دارای رنگ روشن دچار مشکل بوده و توانایی شناسایی موانعی با این ویژگیها را ندارد.
هر چند تسلا همیشه تاکید کرده رانندگان حین فعال بودن سیستم اتوپایلوت باید ضمن حفظ دستهای خود بر روی فرمان، به مسیر پیش رو توجه کنند، اما راننده 53 ساله به پلیس گفته هنگام تصادف توجهی به مسیر مقابل خودرو نداشته است. این امر از تلاش نافرجام فردی که چند ده متر دورتر از کامیون واژگون شده سعی میکند با حرکات دست به راننده مدل 3 اخطار دهد، کاملا مشخص و واضح است.
با توجه به شرایط حادثه، برخی گمان میکنند راننده مدل 3 پشت فرمان در حال چرت زدن بوده است، امری که در بین دارندگان محصولات تسلا رواج یافته و چندین ویدیو از آن در شبکههای اجتماعی منتشر شده است.
در هر صورت مالک مدل 3 ادعا میگوید خیلی دیر متوجه مانع شده و ترمزگیری شدید وی نتوانسته از برخورد با آن پیشگیری کند. آنطور که تصاویر انتشار یافته از این حادثه نشان میدهند، شدت برخورد بالا بوده و تسلا مدل 3 متحمل صدمات زیادی شده است. رسانههای محلی درباره وضعیت سلامتی راننده گزارشی مخابره نکردهاند، اما به خاطر ایمنی بالای مدل 3 و سالم ماندن قسمت کابین، بعید است که او آسیبی جدی و مرگبار دیده باشد.
همانطور که اشاره کردیم، تسلا اتوپایلوت را یک سامانه کمکی راننده توصیف میکند و همواره تاکید نموده این سامانه قابلیت هدایت کاملا خودکار اتومبیل را ندارد. از این رو مالکین محصولات مختلف تسلا هنگام فعال بودن اتوپایلوت باید هر لحظه آماده نشان دادن واکنشهای سریع باشند.
پاسخ ها